Det er som udgangspunkt et rigtig, rigtig godt tegn, at du bekymrer dig. Det viser, at du er et empatisk og kærligt menneske, der holder meget af dem omkring dig. Det er måske din bror eller søster, din ven eller kæreste, som er begyndt at vise tegn på et misbrug, og du vil bare så gerne hjælpe. Men det er vigtigt at huske på, at det ikke er din opgave at hjælpe personen ud af et eventuelt misbrug.

Pas på dig selv

Bekymringerne kan fylde så meget, at det i sig selv bliver lige så hårdt som at kæmpe med et misbrug. Det er endnu værre, hvis personen du bekymrer dig om, slet ikke vil hjælpes. Du må ikke glemmer dig selv i denne proces, for hvis du ikke fungerer, så kan du slet ikke hjælpe nogen.

bekymret for en anden "Det kan være næsten ligeså hårdt at stå på sidelinjen..."

Du har helt sikkert hørt stewardessen ombord på et fly sige, at du først skal tage din egen iltmaske på, inden du hjælper andre. Det gælder i alle livets aspekter. Du er et godt menneske, der ønsker at hjælpe andre, men du må hjælpe dig selv først. Det er ikke dit ansvar, at en anden stopper sit misbrug.

Hvad gør jeg så?

Du kan signalere på rigtig mange måder, at personen skal søge hjælp. Du kan for eksempel starte med at sige, at personen er begyndt at blive anderledes, og at du er bekymret over, at vedkommende for eksempel ikke længere går i skole eller ikke dukker op til fodboldtræning. Du kan også være direkte og sige, at du ikke gider være sammen med personen, når han eller hun er påvirket, for det er simpelthen for hårdt for dig, og det gør dig rigtig ked af.

Det er altid en god idé at dele sine bekymringer med andre. Hvis du er ung i Odense, har vi et anonymt rådgivningstilbud, hvor du kan lufte dine bekymringer og få en snak om, hvad du kan gøre for at hjælpe dig selv og dén du bekymrer dig om.

bekymring for ven "Det er vigtigt, at man får sagt tingene på den rigtige måde..."